No. | Title | Zeit/Ort | Lecturers |
---|---|---|---|
anm001.1 Analyzing and Reflecting Classroom Interaction: (Digital) Discourse in the Heterogeneous EFL Classroom (Studienschwerpunkt GS)
In the EFL classroom the English language is medium and goal at the same time. Thereby, the nature of classroom discourse will depend on the roles the participants (e.g. teacher and students) adopt, the nature of the learning tasks and the kind of knowledge that is targeted. Digital media influences communicative practices. We will explore potentials and challenges of digital media in heterogeneous EFL classrooms. |
Thursday: 08:00 - 10:00, weekly (from 05/11/20) n.a |
Prof. Dr. Sonja Brunsmeier | |
anm001.1 Analyzing and Reflecting Classroom Interaction: (Digital) Discourse in the Heterogeneous EFL Classroom (Studienschwerpunkt Sek)
In the EFL classroom the English language is medium and goal at the same time. Thereby, the nature of classroom discourse will depend on the roles the participants (e.g. teacher and students) adopt, the nature of the learning tasks and the kind of knowledge that is targeted. Digital media influences communicative practices. We will explore potentials and challenges of digital media in heterogeneous EFL classrooms. |
Thursday: 10:00 - 12:00, weekly (from 05/11/20) n.a |
Prof. Dr. Sonja Brunsmeier | |
anm001.2 Contrastive Linguistics and Intercultural Communication: Contrasting English and German: From Phonetics to Pragmatics
In this class we will investigate similarities and – more importantly – differences between the two West Germanic languages English and German. The focus will be on the present state of the two languages, but historical developments will be taken into account as well (cf. language typology: analytic vs. synthetic languages). The two languages can be contrasted on several levels, e.g. phonetics/phonology (e.g. phonemes: sand vs. Sand), morphology/word-formation (e.g. number: the beautiful green trees vs. die schönen grünen Bäume), syntax/grammar (e.g. word order: Do you like ... vs. Magst Du ...), lexicology/semantics (e.g. ‘false friends’: gift vs. Gift), and pragmatics (e.g. cross-cultural politeness). The central aim is to create an awareness of English-German contrasts, which enables teachers to identify and explain interference processes in the language production of EFL learners. Recommended textbook: König, Ekkehard and Volker Gast (2018). Understanding English-German Contrasts. 4th ed. Berlin: Erich Schmidt. |
Thursday: 14:00 - 16:00, weekly (from 05/11/20) n.a |
Prof. Dr. Christoph Schubert | |
anm001.2 Contrastive Linguistics and Intercultural Communication: English - German Contrastive Linguistics
|
Dates on Saturday. 07.11.20 08:00 - 12:00, Saturday. 07.11.20 13:00 - 17:00, Saturday. 28.11.20 08:00 - 12:00, Saturday. 28.11.20 13:00 - 17:00, Saturday. 19.12.20 08:00 - 12:00, Saturday. 19.12.20 13:00 - 17:00 | Nina Reshöft, M.A. | |
Masterkolloquium im Fach Englisch
|
Wednesday: 09:00 - 10:00, weekly (from 04/11/20) n.a |
Prof. Dr. Sonja Brunsmeier | |
pjm001.2 Methoden und Techniken wissenschaftlichen und/oder didaktischen Arbeitens zur Vertiefung der im Bachelorstudium erworbenen wissenschaftlichen Kompetenzen im Fach Englisch: Methoden und Techniken sprachwissenschaftlichen Arbeitens
Ziel dieser Veranstaltung ist es, ein vertieftes Verständnis von Methoden und Techniken des wissenschaftlichen Arbeitens aus Sicht der anglistischen Linguistik zu vermitteln. Im Hinblick auf das forschende Lernen im „Projektband“ des Master of Education sollen die Teilnehmenden dazu befähigt werden, selbstständig belastbare Studien zu verfassen, die empirische Befunde im Lichte einschlägiger theoretischer Modelle auswerten. Zu den Kompetenzen wissenschaftlichen Schreibens gehören insbesondere die Themenfindung (potenzielle Forschungslücke), die Literaturrecherche (Bibliographie/Forschungsstand), die Zusammenstellung einer Datenbasis (Korpus), die Wahl einer geeigneten Analysemethode, die Planung und Strukturierung der Arbeit, Zitiertechniken sowie die Argumentationsführung und Ausformulierung (wissenschaftlicher Stil). Empfohlene Literatur: Gantert, Klaus (2013). Erfolgreich Recherchieren: Linguistik. Berlin: de Gruyter. Stephany, Ursula und Claudia Froitzheim (2009). Arbeitstechniken Sprachwissenschaft. Paderborn: Wilhelm Fink. Rothstein, Björn (2011). Wissenschaftliches Arbeiten für Linguisten. Tübingen: Narr. |
Wednesday: 18:00 - 20:00, weekly (from 04/11/20) n.a |
Prof. Dr. Christoph Schubert | |
pjm001.2 Methoden und Techniken wissenschaftlichen und/oder didaktischen Arbeitens zur Vertiefung der im Bachelorstudium erworbenen wissenschaftlichen Kompetenzen im Fach Englisch: Overview of Foreign Language Research Methods (schulartübergreifend)
|
Friday: 12:00 - 14:00, weekly (from 06/11/20) n.a |
Petra Beatrix Schubert, M.A. | |
pjm901.4 Nachbereitungsveranstaltung zum Projektband im Fach Englisch (schulartübergreifend)
|
apl. Prof. Dr. Jürgen Meyer | ||
ppm001.1 Vorbereitung auf den Praxisblock im Fach Englisch: Preparing the school internship, schulartübergreifend (Gruppe 1)
|
Friday: 08:00 - 12:00, fortnightly (from 06/11/20) n.a |
Petra Beatrix Schubert, M.A., Sandra Obermeyer |
|
ppm001.1 Vorbereitung auf den Praxisblock im Fach Englisch: Preparing the school internship, schulartübergreifend (Gruppe 2)
|
Friday: 14:00 - 18:00, fortnightly (from 06/11/20) n.a |
Petra Beatrix Schubert, M.A., Maren Bakaoukas |
|
ppm001.1 Vorbereitung auf den Praxisblock im Fach Englisch: Preparing the school internship, schulartübergreifend (Gruppe 3)
|
Friday: 08:00 - 12:00, fortnightly (from 13/11/20) n.a |
Petra Beatrix Schubert, M.A., Silke Reiners |
|
ppm001.1 Vorbereitung auf den Praxisblock im Fach Englisch: Preparing the school internship, schulartübergreifend (Gruppe 4)
|
Friday: 14:00 - 18:00, fortnightly (from 13/11/20) n.a |
Petra Beatrix Schubert, M.A., Eva Christin Cloer |